Touro

Prof. Dr. Birgit Wolf

Back to all faculty

Biography

Professor Wolf is a Professor of Management and joined Touro Berlin in 2010. She teaches Finance, Accounting and Management, including Financial Statement Analysis, Multinational Business Management and Advanced Business Applications. From 2012 to 2014, she served as Dean of Undergraduate Programs and was a member of Touro Berlin’s rectorate. Since 2014, Birgit Wolf chairs the examination board of the undergraduate programs. Before joining Touro Berlin, she held several positions at international companies in the UK and Germany. Areas of responsibilities included controlling and reporting processes, coordination of rating processes and international project management.

Professor Wolf received her graduate degree in Economics from Westfällische Wilhelms-Universität Münster and her doctorate from Universität Duisburg-Essen. When joining higher education, she started to develop a particular interest in teaching and learning in higher education and rounded this interest up by finishing a Master Degree in Higher Education at University of Hamburg in 2020. Her research focus is diversity in higher education from an institutional perspective including its national and international embeddedness. While discussions concerning globalization commonly focus on management and trade, it is also vital to research globalization and its impact on higher education and its institutions. Professor Wolf takes a multidisciplinary approach combining insights from Economics, Management and Higher Education.

In March 2020, she joined a cooperation and research project with the Hochschule Bielefeld – University of Applied Sciences and Arts (HSBI). The focus here is the application of explorative learning techniques in small and large scale lectures to cater for diverse student groups. Within this cooperation project, a visiting professorship is integrated: 

https://www.fh-bielefeld.de/sozialwesen/ueber-uns/personenverzeichnis/birgit-wolf.

Knowledge Transfer:

Federal Working Group Social Management / Social Economy e.V. – Academic advisor

Fahrner, M., Lüdeke, H., B. Wolf (2021), Untersuchung des Einflusses der sokratischen Methode auf Kompetenzzuwachs bei diverser Studierendenschaft. In: Schmohl, T., Hochschuldidaktische Begleitforschung – Theoretische, empirische und methodologische Perspektiven einer Hochschulbildungsforschung, transcript Verlag, in Print. 

Oertmann, J., Wolf, B. (2021), Soziale Dienstleistungen. In: WISU – Das Wirtschaftsstudium – Zeitschrift für Ausbildung, Prüfung, Berufseinstieg und Fortbildung, 02/2021, S.161-163.

Bäumerich, M., Fahrner, M., Lühnen. J., Richter, T., Strobl, C., B. Wolf (2020), Qualitätsentwicklung in Studium und Lehre durch Design-Based Research. In: die hochschullehre, Jahrgang 6/2020, p. 510-519, DOI: 10.3278/HSL2040W. Online unter: wbv.de/die-hochschullehre, https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/71733

Oertmann, J., Wolf, B. (2020), Strategieinstrumente. In: WISU – Das Wirtschaftsstudium – Zeitschrift für Ausbildung, Prüfung, Berufseinstieg und Fortbildung, 11/2020, S. 1149-1151.

Wolf, B., M. Fahrner (2019), Überfachlicher Kompetenzerwerb durch Anwendung der sokratischen Methode in der Mathematik. In: Schmohl, T., Schäffer, D. (Hrsg.), TeachingXchange Vol. 2, 2. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage, S. 99-116. 

Strasser, H., Wolf, B. (2019), Ein Lob der Anwesenheit: Plädoyer gegen die Leerveranstaltung. In: Berendt, B., Fleischmann, A., Schaper, N., Szczyrba, B., & Wildt, J. (Eds.). (2019). Neues Handbuch Hochschullehre, DUZ Medienhaus, S. 97-107.

Fahrner, M., Wolf, B. (2019), Untersuchung des Einflusses von Mathematikkompetenzen auf Studienerfolg in den Wirtschaftswissenschaften, Empirische Evaluationsmethoden (23); Workshop 2018, ZeE Verlag: Berlin, S. 31-39.

Stricker, M., Wolf, B. (2018), Abschreibungen. In: Das Wirtschaftsstudium: wisu, Zeitschrift für Ausbildung, Prüfung, Berufseinstieg und Fortbildung. Lange: Düsseldorf, Nr. 12 (Dezember), 8-9/18, S. 903-905.

Wolf, B. (2018), Der Einsatz von Lernportfolios in wirtschaftswissenschaftlichen Studiengängen, Tagungsband zur 46. Dghd-Jahrestagung 2017 „Hochschuldidaktik forscht zu Vielfalt und Offenheit“, S. 77-87, https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:832-cos4-8020

Wolf, B., M. Fahrner (2018), Analysis of Skills at Entry and Overall Academic Performance in Undergraduate Management Studies from 2005/2006 to 2015/2016, Empirische Evaluationsmethoden (22); Workshop 2017, ZeE Verlag: Berlin, S. 75-82.

Wolf, B., Stricker, M. (2018), Der Jahresabschluss. In: Das Wirtschaftsstudium: wisu, Zeitschrift für Ausbildung, Prüfung, Berufseinstieg und Fortbildung. Lange: Düsseldorf, Nr. 5 (Mai), S. 555-557.

Wolf, B. (2009), Internationale Unternehmen und nationale Kultur: ein Vergleich zwischen Großbritannien und Deutschland am Beispiel der Versicherungswirtschaft, Duisburg, Dissertation, Volltext in DuEPublico.

Wolf, B. (2022). Eine Analyse synchroner Vorlesungsformate in den Studiengängen Soziale Arbeit und Pädagogik der Kindheit. In: Kolhoff, L. (Hrsg.) Aktuelle Diskurse in der Sozialwirtschaft IV. Perspektiven Sozialwirtschaft und Sozialmanagement. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-38677-1_9

Stricker, M. & Wolf, B., (2022). Gemeinnützige Organisationen. In: WISU – Das Wirtschaftsstudium – Zeitschrift für Ausbildung, Prüfung, Berufseinstieg und Fortbildung, 02/2022, p. 161-163.

Fahrner, M., Lüdeke, H., B. Wolf (2021), Untersuchung des Einflusses der sokratischen Methode auf Kompetenzzuwachs bei diverser Studierendenschaft. In: Schmohl, T., Hochschuldidaktische Begleitforschung, wbv media.

Oertmann, J., Wolf, B. (2021), Soziale Dienstleistungen. In: WISU – Das Wirtschaftsstudium – Zeitschrift für Ausbildung, Prüfung, Berufseinstieg und Fortbildung. Lange: Düsseldorf, 02/2021, p. 161-163.


Wolf, B., Burger, C. – Goethe Universität Frankfurt, B. Lenthall – University of Pennsylvania (2020), Workshop „International Perspectives on Inclusive Teaching“, Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik with presentation on „Inclusive Teaching from a joint program perspective – An ex-ample of a German and American Undergraduate Program in Management“, 12.03., Berlin (Covid-19, cancelled).

Wolf, B. (2020), Inclusive Learning and Teaching – A case study elaborating on institutional Differences between American and German Study Programs, Internationalisierung und Wissenschaftskommunikation im hochschulischen Kontext, 15.05.2020, Fachhochschule Bielefeld (Covid-19, cancelled).

Bäumerich, Fahrner, Lühnen, Richter, Strobl, Wolf (2019), Diskurswerkstatt (90 Min), II_DKW90_c Qualitätsentwicklung in Studium und Lehre durch Design-Based Research, 48. Dghd-Jahrestagung 2019 „Hochschuldidaktik als professionelle Verbindung von Forschung, Politik und Praxis“ (07.03.), Leipzig.

Wolf, B., M. Fahrner (2018), P_11 Veränderungen der Studieneingangsphase in einem Bachelorstudiengang zur Verbesserung der Mathematikkompetenzen. Darstellung eines Design-Based Research Ansatzes als Beispiel für forschungsbasierten Erkenntnisgewinn, 47. Dghd-Jahrestagung 2018 „Hochschuldidaktik als professionelle Verbindung von Forschung, Politik und Praxis“ (01.03.), Karlsruhe.

Wolf, B. (2018), Chair Impulsforum IF 15 „Weiterentwicklung diversity sensibler und international orientierter Bildungsangebote“, 47. Dghd-Jahrestagung 2018 „Hochschuldidaktik als professionelle Verbindung von Forschung, Politik und Praxis“ (02.03.), Karlsruhe.

Wolf, B. (2017), Student Learning Portfolios: “A useful study tool to enhance reflection skills of students with diverse educational and cultural backgrounds?” Annual Conference IACCP International Association for Cross-Cultural Psychology (19.07.), Warschau.

Wolf, B. (2017), Der Einsatz von Lernportfolios in wirtschaftswissenschaftlichen Studiengängen, 46. Dghd-Jahrestagung 2017 „Prinzip Hochschulentwicklung – Hochschuldidaktik zwischen Profilbildung und Wertefragen“ (08.03), Köln.

Wolf B. (2017), Student Learning Portfolios, Touro College Faculty Learning Strategies Exchange Conference, (12.02), New York.

Wolf, B., M. Fahrner (2017), Mathematische und sprachliche Vorkenntnisse und Studienerfolg, Workshop 2017, Zentrum für Empirische Evaluationsmethoden (ZeE e.V.), Berlin.

Wolf, B. (2015), Lernportfolios und digitale Gruppenformate innerhalb asynchroner Veranstaltungsformate, Conference for Teaching and Learning: „Smart Teaching – Better Learning! Digitales Lehren und Lernen an Hochschulen“, (29.10.), u.a. Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft, Berlin.

Wolf, B. (2015), Postersession, Research Based Learning, Touro College New York, Research Day 2015 (28.04), New York.

Wolf, B. (2014), Forschendes Lernen in den Wirtschaftswissenschaften, Conference for Teaching and Learning „Neu, besser, exzellent? Über Innovationen in der Hochschullehre“, u.a. Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft, Berlin.

Wolf, B. (2013), Forschendes Lernen, Postersession, Forschungs-Panel der Konferenz “Forschendes Lernen: Forum für gute Lehre“, 2.-3.9.2013, FH Potsdam http://fl2013.fh-potsdam.de, Potsdam.

Wolf, B., Simeonova, R. (2022), Comparative Social Management – Bulgaria vs. Germany, Tagung der Bundesarbeitsgemeinschaft Sozialmanagement/Sozialwirtschaft an Hochschulen e. V. und des Touro Colleges Berlin in Kooperation mit der Fachgruppe Sozialwirtschaft der Deutschen Gesellschaft für Soziale Arbeit (14.10.2022), Berlin.

Fahrner, M., Wolf, B. (2022), Kompetenzerweiterung bei digitaler Lehre, ZeE e.V. Jahrestagung 2022, Daten verstehen bewerten und interpretieren, Zentrum für Empirische Evaluationsmethoden (06.05.2022), Berlin

Wolf, B. (2021), Synchrone Vorlesungsformate und ihr Einfluss auf studentische Kompetenzen, Aktuelle Herausforderungen an die Lehre in der Sozialwirtschaft, Conference of the „Bundesarbeitsgemeinschaft Sozialmanagement/Sozialwirtschaft an Hochschulen e. V.“ and University of Applied Science Diakonie gemeinnützige GmbH in Cooperation with Fachgruppe Sozialwirtschaft der DGSA (08.10.2021), Bielefeld.


Prof. Dr. Birgit Wolf Professor of Management T +49 (0)30 – 300 686 0 F +49 (0)30 – 300 686 39 birgit.wolf@touroberlin.de Read More